Als verhuurmakelaar willen we net als u dat het verhuren van een woning succesvol en soepel verloopt. Ons kantoor hecht daarom veel waarde aan een goede screening om potentiële problemen op voorhand te voorkomen.
Wat is een screening?
Met een huurderscreening kijken we naar de betrouwbaarheid van een kandidaathuurder op basis van een aantal zaken:
- een kopie van het identiteitsbewijs
- de laatste drie loonstroken en een bankafschrift waarop de loonstorting te zien is
- een werkgeversverklaring
Met deze documenten controleren we onder andere de identiteit van de huurder en kan er een creditcheck worden uitgevoerd. Soms wordt er ook een verhuurdersverklaring en een vragenlijst over het woonverleden gevraagd. Op die manier wordt de kans op schade aan je huurwoning of criminele activiteiten in je huurwoning zo klein mogelijk gemaakt. Uiteraard werken wij volgens de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) en mogen wij deze gegevens alléén opvragen bij de persoon aan wie je een woning gaat verhuren.
Screening voor ieder type huurder
Het screeningsproces hangt af van het type huurder. Zo zijn er voor huurders in loondienst andere zaken van belang dan gepensioneerden. Hieronder vindt u een overzicht van wat wij per groep checken.
- Geldig identiteitsbewijs
- Bankpas (voor- en achterzijde)
- Uittreksel basisregistratie personen (BRP) huidig adres
- Inkomensverklaring (IB-60)
- Arbeidsovereenkomst of uitzendovereenkomst
- Salarisspecificatie van 3 meest recente kalendermaanden
- Bankafschrift met hierop zichtbaar de 3 meest recente loonstortingen
- Werkgeversverklaring (klik hier om te downloaden)
- Verklaring huidige verhuurder (klik hier om te downloaden) of hypotheekverstrekker in geval van eigen woning
- (indien van toepassing:) Echtscheidingsconvenant met o.a. opgave alimentatie
- Geldig identiteitsbewijs
- Bankpas (voor- en achterzijde)
- Uittreksel basisregistratie personen (BRP) huidig adres
- Inkomensverklaring (IB-60)
- Uittreksel Kamer van Koophandel (niet ouder dan 1 maand)
- Jaarcijfers (van de afgelopen twee kalenderjaren) goedgekeurd door een erkend accountant
- Aangifte inkomstenbelasting (van de afgelopen twee kalenderjaren)
- Verklaring huidige verhuurder (klik hier om te downloaden) of hypotheekverstrekker in geval van eigen woning
- (indien van toepassing:) Echtscheidingsconvenant met o.a. opgave alimentatie
- Geldig identiteitsbewijs
- Bankpas (voor- en achterzijde)
- Uittreksel basisregistratie personen (BRP) huidig adres
- Collegekaart
- Bewijs van inschrijving studie
- Bankafschrift met hierop zichtbaar de 3 meest recente bijschrijvingen waaruit inkomen blijkt
- Maandelijkse specificatie inkomen ( 3 meest recente exemplaren)
- Geldig identiteitsbewijs
- Bankpas (voor- en achterzijde)
- Uittreksel basisregistratie personen (BRP) huidig adres
- Verklaring huidige hypotheekverstrekker / verhuurder (klik hier om te downloaden)
- Recente AOW-strook
- Rrecente pensioenstrook
- (indien van toepassing:) kopie opgave alimentatie
- Bankafschrift met hierop zichtbaar meest recente bijschrijvingen waarui inkomen blijkt
Credit check
Een huurder die niet wil of kan betalen willen we uiteraard voorkomen. Om de kans op betalingsachterstand te voorkomen voeren we een credit check uit. Hiermee kunnen we de kredietwaardigheid van een huurder in kaart brengen. Dit is slechts één van de onderdelen van een screening.
Huurgarantie
Bij het verhuren van uw kamer, studio, appartement of woning kan niemand u met zekerheid zeggen dat uw huurder altijd de huur zal betalen. Om u toch 100% zekerheid te bieden hebben we de Hopmans Huurgarantie in het leven geroepen. Hierdoor bent u verzekerd van maandelijkse betaling. Hoe dit in z’n werk gaat? Wij huren uw woning rechtstreeks van u in en betalen u maandelijks huur. Wij bieden huurgaranties van 1 tot 5 jaar of langer! Zo loopt u geen risico tijdens verhuren.
Lees hier meer over onze huurgarantie.
Huurder screenen in 3 stappen
Hieronder ziet u de 3 globale stappen van het screenen van een kandidaat huurder.
Screening door professionals
Screening vraagt om zorgvuldigheid. Daarom werken we samen met een aantal professionele partijen voor het uitvoeren van een huurdersscreening. Op deze manier waarborgen we de kwaliteit van de rapportages. Daarnaast geven meerdere databases natuurlijk meer inzage in een persoon, wat een completer beeld geeft.
Screening blijft een momentopname
Het is belangrijk te vermelden dat screening een momentopname is. Tenslotte geldt ook hier: ‘behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst’. We kunnen helaas niet in de toekomst kijken. Een huurder kan op papier perfect zijn, een vaste baan hebben met een goed inkomen etc. Maar wat als het bedrijf waar de huurder werkt ineens gaat reorganiseren? Een huurder kan tijdens de huurperiode zijn baan verliezen. Dit zijn overmacht situaties waar wij als verhuurmakelaar geen grip op hebben.
Wilt u wel volledige zekerheid van verhuren? Dan is onze huurgarantie wellicht iets voor u. Hierbij ontvangt u gegarandeerd iedere maand huurbetaling. Wilt u hier meer over weten? Neem contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.