Voordat wij een monteur sturen, moeten er een aantal zaken uitgesloten worden om te kunnen weten wat het probleem is. Door deze zaken uit te sluiten voorkomen we dat er een monteur aangestuurd wordt terwijl u het probleem zelf had kunnen oplossen. Dit zijn kleine herstellingen die u volgens de wet zelf had kunnen oplossen. Daarom dienen de volgende vragen uitgesloten te worden:
Kunt u de verwarmingsinstallatie bereiken?
Ik heb gecontroleerd dat de stekker van de installatie in het stopcontact zit:
Instructie: 1) Steek de stekker terug aan op het stroom 2) Stel de temperatuur in op uw thermostaat, en 3) Wacht tenminste 15 minuten om te controleren er nu wel warmte komt.
Heeft u na 15 minuten nog geen warmte via een of meerdere radiatoren? Vul dan dit formulier verder in.
Via de volgende vragen wordt de spanning op het toestel gecontroleerd:
Heeft de installatie een werkende display?
Controleer de zekeringen en/of aardlekschakelaar in de meterkast om uit te sluiten dat de stroom naar de installatie werkzaam is.
U dient te controleren of de zekeringen en/of aardlekschakelaar is ingeschakeld. Als u dit niet heeft gecontroleerd en er wordt een monteur aangestuurd die constateerd dat dit het gebrek is, dan is dit een probleem welke u zelf had kunnen oplossen en dus een kleine herstelling. In dat geval is de rekening voor uzelf.
Indien u niet weet hoe u de zekeringen en aardlekschakelaar dient te controleren, geef dan aan welke type meterkast voor u van toepassing is en volg de instructies hieronder:Bij een meterkast met porseleinen zekeringen kun je als volgt achterhalen welke zekering kapot is;
De stop die gesprongen/ doorgeslagen is, is te herkennen aan het veertje dat uit de zekering komt op de plek waar u nog een gekleurd metalen plaatje zag. Deze kleur is grijs bij een zekering van 16A, rood bij 10A.
Schakel de knop onder de zekering uit, schroef de porseleinen knop los en verwijder de zekering.
Plaats de nieuwe zekering en draai de knop terug in de meterkast.
Bij een moderne stoppenkast is de gesprongen stop te herkennen aan de schakelaar die uit staat.
Heeft u gecontroleerd of er een algehele stroomstoring is in uw woning/wijk/postcodegebied? Instructie: U kunt dit controleren via de website: https://allestoringen.nl/
Let op: u dient eerst te controleren of er geen algehele stroomstoring is. Is dit wel het geval dan is het inschakelen van een cv-monteur niet de oplossing van het probleem.
Er is gas aanwezig in de woning en de gaskraan staat open?
Instructie: Controleer dit in de meterkast door de toevoerkraan in de meterkast na te kijken. Staat deze geopend? Indien u een gasfornuis heeft, kunt u ook daar controleren of er gastoevoer is. Laat uw fornuis enkele minuten branden ter voorkoming dat u alleen restgas uit leidingen vraagt.
Is er voldoende water in de installatie aanwezig. De waterdruk dient minimaal 1,6 en maximaal 2,0 bar te zijn?
Instructie: AIs de waterdruk van uw cv-installatie lager is dan de genoemde minimale druk, dan dient er water te worden bijgevuld. Dit is een kleine herstelling die u als huurder zelf moet kunnen uitvoeren.
Wilt u meer weten over de instructies, klik dan hier: https://www.youtube.com/watch?v=3wb8T9oh1NE&t=16s
Hoort u borrelgeluiden bij de installatie en/of radiatoren?
De kamerthermostaat werkt naar behoren?
Instructie: Als u een digitale thermostaat heeft, dan zou het display van de thermostaat beeld moeten geven wanneer u een toets aan raakt of het draairaam beweegt.
Instructie: AIs de display van uw thermostaat geen beeld geeft dan kan het zijn dat deze in een slaapstand staat. Probeert de thermostaat te activeren via een knop of door hem aan te raken. Werkt de thermostaat nog altijd niet? Kijk dan of u de batterijen kunt vervangen.
Staat de kamerthermostaat hoog genoeg ingesteld?
Zijn er 1 of meerdere radiatoren koud?
Staan er voldoende radiatorkranen open voor een goede doorstroming?
U heeft het toestel een reset gegeven en na deze reset is het systeem niet terug in functie gekomen.
De ketel geeft wel warm water